TİCARİ DEFTER VE BELGELERİN SAKLANMASI
Özet
Birçok
farklı hukuk alanında önem taşıyan ticari
defter ve belgelerin, kanuna uygun şekilde tutulması kadar kanunen belirlenen sürelerde saklanması da önem arz etmektedir.
Ticari
defterler; Ticaret hukuku açısından,
ticari işlemleriyle ticari işletmesinin iktisadi ve mali durumunu, borç ve
alacak ilişkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri, üçüncü
kişi uzmanlara, makul bir süre içinde yapacakları incelemede işletmenin
faaliyetleri ve finansal durumu hakkında fikir verebilmesi ve işletme
faaliyetlerinin oluşumu ile gelişiminin defterlerden incelenebilmesinde; Vergi hukuku açısından, tacirin, servet,
sermaye ve hesap durumunun tespit edilmesi, vergi ile ilgili faaliyet ve hesap
neticelerinin tespit edilmesi, vergi ile ilgili muamelelerinin belli edilmesi,
vergi karşısındaki durumunun hesap üzerinden kontrol edilip incelenebilmesi ve
defter tutan tacirin hesap ve kayıtlarının yardımıyla üçüncü şahısların vergi
karşısındaki durumlarının (emanet mahiyetindeki değerler dâhil)kontrol edilip
incelenmesi amacıyla önem taşır. Sermaye
piyasası hukuku açısından da yatırımcıların korunması açısından büyük önem
arz etmektedir.
Ticari Defter ve Belgelerin
Saklanması
VUK
ile ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, açılış ve ara bilançoları,
finansal tablolar ve topluluk finansal tabloları hariç olmak üzere, saklanması
gereken defter ve vesikalar Türkiye Muhasebe Standartlarına da uygun olacak
şekilde
a) Okunur hale getirildiklerinde, alınmış bulunan ticari mektuplar ve defter dayanaklarıyla görsel ve diğer belgelerle içerik olarak örtüşmesi,
b) Saklama süreci boyunca kayıtlara her an ulaşılabilmesi ve uygun bir süre içinde kayıtların okunabilir hale getirilmesi şartıyla görüntü veya veri taşıyıcılarında saklanabilirler. (TTK 82/3; TDİT 12/2)
a) Okunur hale getirildiklerinde, alınmış bulunan ticari mektuplar ve defter dayanaklarıyla görsel ve diğer belgelerle içerik olarak örtüşmesi,
b) Saklama süreci boyunca kayıtlara her an ulaşılabilmesi ve uygun bir süre içinde kayıtların okunabilir hale getirilmesi şartıyla görüntü veya veri taşıyıcılarında saklanabilirler. (TTK 82/3; TDİT 12/2)
Her
tacir, ticari defterlerini bilançolarını, düzenlenen ve alınan ticari mektup ve
belgeleri ile gönderilen ticari belgelerinin suretlerini son kaydın yapıldığı
takvim yılının bitiminden itibaren on yıl süreyle saklamakla yükümlüdür. Söz konusu
belgeleri saklama yükümlülüğü defter tutma yükümlülüğünden ayrı bir
yükümlülüktür ve tacir sıfatı-ticaret şirketleri açısından şirket tüzel
kişiliği- devam etsin etmesin devam eder. (TTK 82/5; TDİT 12/1)
Gerçek
kişi olan tacirin ölümü halinde mirasçıları ve ticareti terk etmesi halinde
kendisi defter ve kâğıtları on yıl saklamakla yükümlüdür. Mirasın resmi
tasfiyesi ve Ticaret şirketlerinin tasfiye ile sonlanması durumunda bu defter
ve vesikalar on yıl süreyle sulh hukuk mahkemesi tarafından saklanır. (TTK 82/8
ve TDİT 12/5)
Ticari
defterler VUK’a göre beş yıl boyunca saklanmalıdır. Bu süre defterler ile
vesikaların ilgili bulundukları yılı takip eden takvim yılından başlar. (VUK
253)
TTK
82/1’de ticari defterler dışında belirtilmiş olan belgeler ticari defterler
kapsamında ele alınamayacağından, bunların saklanmamış olması ticari
defterlerin ‘’kanuna göre eksiksiz ve usulüne uygun olarak tutulmuş’’ sayılması
bakımından sorun yaratmaz.[1]
İlgili
belgelerin şirket merkezinde saklanması zorunluluğu da bulunmamaktadır.
İşletmenin iş hacmi ve yaptığı işin niteliği dikkate alınmak kaydıyla defter ve
kayıtlar işletme bünyesinde bir yer olmak kaydıyla işletmenin merkezi yanında
arşiv gibi özel bir bölümde veya bu iş için ayrılmış bir yerde de saklanabilir.
[2]
[1]
ÜLGEN/HELVACI/KENDİGELEN/KAYA/ERTAN, Ticari İşletme Hukuku, İstanbul, 2015,
s.618
[2] Yargıtay, zayi belgesi
istemi mahkemece davacı şirkete ait fatura ve irsaliyelerin basiretli bir tacir
gibi şirket merkezinde muhafaza edilmesi gerektiği belirtilmiş ise de davacı
şirketin ticari hacmi düşünüldüğünde dava konusu fabrikanın bulunduğu yerden
sevkiyatların yapılması nedeniyle ticari defter bunlarla ilgili fatura ve
irsaliye gibi belgelerin fabrikada bulunmasının yürütülen faaliyet gereği olması
nedeniyle kullanılan fatura irsaliye ve bunlarla ilgili belgeler yönünden zayi
belgesi isteminin kabulüne karar vermiştir. 11.HD T.13.6.2014, 2014/4863 E.,
2014/11352 K. Şener ise saklama konusunda tacirin üstüne düşen yükümlülükleri
yerine getirmesi kaydıyla defterlerin işletme dışında bir yerde de
saklanabileceği görüşündedir. ŞENER, Oruç H., ‘’ Ticari Defterlerin ve
Belgelerin Saklanması, Zıyaı, Zayi Belgesi, Böyle Bir Belgenin Alınması ve
Alınmamasının Hüküm ve Sonuçları (Özellikle TTK 68/IV)’’, DEÜHFD, Yıl 2004,
Cilt 6, Sayı 1, (s.233-295) s.242
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder